dimecres, 15 de gener del 2014

Al·legacions de Salvem al projecte (11)


ONZENA AL·LEGACIÓ:

La contaminació de les aigües subterrànies és un procés pràcticament irreversible a escala humana. L'Informe de Sostenibilitat Ambiental de l'ATE admet (pàg. 136) aquesta circumstància:
"(...) una vez incorporado el agente contaminante al flujo subterráneo, resulta muy difícil y costoso tanto conocer su movimiento y evolución como detenerlo para evitar que llegue a los pozos y sondeos de explotación. Además en muchos casos es prácticamente imposible eliminar o extraer tal agente de la formación permeable, donde puede permanecer durante años contaminando el agua".
Extractem alguns fragments de la ponència presentada pel geòleg Rafael Montblanch[1] en les Jornades per una Nova Cultura de l'aigua:
"Una vez que se ha producido la contaminación de un acuífero, la regeneración suele ser extraordinariamente lenta, a veces de muchos años, si es que puede lograrse por medios económicamente viables. (...) De todo lo dicho se desprende con facilidad la gran importancia que tiene proteger los embalses subterráneos contra la contaminación, cualquiera que sea su origen, y sólo en casos extraordinarios queda justificado su sacrificio."
"(…) una vez que un acuífero o una parte del mismo ha sido contaminada, la regeneración es difícil, técnica y económicamente. Si los contaminantes son degradables o son fijados por el terreno, la descontami­nación se reduce con el tiempo, pero si se trata de materiales estables, éstos pueden permanecer indefinidamente y su desaparición sólo se produce por dilución en todo el volumen del acuífero (proceso en general muy lento) o por renovación del agua del mismo (proceso que suele durar varias veces el tiempo medio de tránsito, pues se precisa además un lavado)."
La pràctica irreversibilitat de la contaminació dels aqüífers aconsella l'aplicació del principi de precaució, amb l'establiment de mesures protectores, les quals inclouen la prohibició de determinades activitats en determinades zones:
"Dadas las características de la contaminación de los acuíferos y su difícil regeneración, las medidas anticontaminación deben ser preferentemente protectoras, regulando, ordenando o prohibiendo determinadas actividades en determinadas zonas, o bien estableciendo ciertas medidas de seguridad sobre actividades potencialmente nocivas. Ello es especialmente importante para acuíferos y captaciones que sirven para el abastecimiento público a fin de evitar que los diferentes agentes contaminantes alcancen el agua extraída."
Això és, justament, el que fa l'estudi de delimitació hidrogeològica del perímetre de protecció del Molinar (EVREN, 2005[2]), que estableix una llarga llista d'activitats expressament prohibides en la zona on es vol dur a terme l'ATE. La pretensió de la Conselleria d'Infraestructures, Territori i Medi Ambient d'ignorar aquesta llista d'activitats prohibides és una autèntica temeritat, que pot tenir unes greus conseqüències sanitàries, ambientals, socials i econòmiques (només cal pensar la gran quantitat de llocs de treball que es destruirien si es contaminara la principal font d'aigua potable d'Alcoi).




[1] Montblanch, Rafael, La sobreexplotación y la contaminación de las aguas subterráneas, en Jornades per una Nova Cultura de l'Aigua (organitzades per la Colla Ecologista La Carrasca), Alcoi, 1999.
[2] Op. cit.

[Recordeu que el text complet de l'escrit d'al·legacions de Salvem es pot consultar en aquest enllaç]

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

De moment, no hi haurà moderació de comentaris en aquest blog, per la qual cosa apareixeran publicats de forma instantània. Apel·lem a la vostra responsabilitat perquè no siguen difamatoris, ni racistes, ni obscens o ofensius, ni que puguen vulnerar drets fonamentals i llibertats públiques o que atempten contra el dret al honor.