diumenge, 19 de gener del 2014

Al·legacions de Salvem al projecte (12)


DOTZENA AL·LEGACIÓ:

L'article 19 (Avaluació de plans i programes) del Decret 60/2012, de 5 d'abril, del Consell, pel qual regula el règim especial d'avaluació i d'aprovació, autorització o conformitat de plans, programes i projectes que puguen afectar la Xarxa Natura 2000, estableix que "En el cas de plans i programes, l'avaluació de les repercussions sobre la Xarxa Natura 2000, s'integrarà en el procediment establit en la Llei 9/2006, de 28 d'abril, sobre avaluació dels efectes de determinats plans i programes sobre el medi ambient, del mode previst en esta secció" [Secció primera. Avaluació de plans i programes].
Tal com recull l'article 20 d'aquest Decret, durant la fase de consultes prèvies a l'emissió del document de referència (al qual és assimilable l'informe de compatibilitat de la proposta d'ATE, tal com s'explicita en la pàg. 10 d'aquest) s'ha de dur a terme una valoració preliminar per tal de determinar l'abast de l'informe de sostenibilitat ambiental (art. 9 de la Llei 9/2006, de 28 d'abril).
Per a dur a terme aquesta valoració "l'òrgan ambiental consultarà preceptivament l'òrgan gestor de la Xarxa Natura 2000 i inclourà en el document de referència allò que s'ha indicat en la valoració preliminar. En el cas que esta valoració preliminar haja indicat que és necessària una avaluació detallada de repercussions del pla o programa sobre la Xarxa Natura 2000, l'òrgan ambiental indicarà expressament a l'òrgan promotor la necessitat de realitzar l'estudi d'afeccions a la Xarxa Natura 2000."
En el cas que ens ocupa, l'informe de compatibilitat de la proposta d'ATE recull de manera resumida el contingut de l'informe de 31/01/2013 de la Subdirecció General del Medi Natural de la CITMA, en el qual  —entre d'altres qüestions—  "es conclou que atesa l'afecció territorial a la Xarxa Natura 2000, la futura tramitació del projecte haurà d'incorporar la preceptiva declaració de repercussió sobre l'esmentada xarxa, que emetrà la Direcció General del Medi Natural".
L'informe de la Subdirecció General de Medi Natural de 31/01/2013 deia textualment:
"Examinada dicha propuesta, la Subdirección General de Medio Natural informa lo siguiente en lo relativo a las competencias de la Dirección General de Medio Natural:
(...)
2. Respecto a la posible afección de las actuaciones a los hábitats naturales y las especies silvestres protegidas, tanto animales como vegetales, el entonces Servicio de Espacios Naturales y Biodiversidad (Actualmente denominado Servicio de Vida Silvestre) emitió el informe de fecha 3 de diciembre de 2012 cuya copia se adjunta, el cual concluye que, dada la afección territorial de la propuesta a espacios de la Red Natura 2000 (LIC y Zepa), la futura tramitación del proyecto deberá incorporar la preceptiva Declaración de Repercusiones sobre dicha Red, que emitirá la Dirección General de Medio Natural".
Mentre que l'informe de 03/12/2012 del Servei d'Espais Naturals i Biodiversitat era encara més explicit:
"4. Justificación de que el proyecto puede tener efectos apreciables sobre la integridad del lugar. Criterios técnicos e indicadores utilizados en la valoración.
Dadas las características del proyecto, su ubicación y el valor ambiental del ámbito de actuación, de acuerdo con lo que establece el artículo 45.4 de la Ley 42/2007, de 13 de diciembre, del Patrimonio natural y la Biodiversidad y el que prevé el artículo 14 quinquies, apartados 1 y 2 de la Ley 11/1994, de 27 de diciembre, de Espacios Naturales Protegidos de la Comunidad Valenciana, este Servicio considera que el proyecto analizado PUEDE TENER EFECTOS APRECIABLES SOBRE LA RED NATURA 2000, por lo que debe ser sometido a una evaluación de repercusiones sobre dicha red. Dicha evaluacón será substanciada a través de una DECLARACIÓN DE REPERCUSIONES SOBRE LA RED NATURA 2000."
Encara es va estendre més sobre aquesta qüestió l'informe de 29/02/2012 de la Direcció General de Medi Natural, emés a petició de l'Ajuntament d'Alcoi, que va considerar que el projecte de La Española analitzat
"pot tindre efectes apreciables sobre la Xarxa Natura 2000, per la qual cosa ha de ser sotmés a una avaluació de repercussions sobre la dita xarxa.
L'esmentada avaluació serà subsanada mitjançant una DECLARACIÓ DE REPERCUSSIONS SOBRE LA XARXA NATURA 2000, per a la tramitació de la qual haurà de presentar un ESTUDI D'AFECCIONS el contingut i abast del qual s'especifica en el document annex al present informe i que s'integrarà en el procediment d'impacte ambiental corresponent […] "
La conclusió de l'informe és la següent:
"En conclusió, si compleixen la normativa d'aplicació i es pretén continuar sol·licitant l'esmentada actuació en l'esmentada ubicació, hauran de presentar la documentació sol·licitada, ja que, hom pot preveure una afecció sobre les espècies que van motivar la declaració dels espais Xarxa Natura 2000".
Per tant, encara que l'apartat 5.1 de l'informe de compatibilitat, sobre l'abast de l'informe ambiental, siga un tant ambigu (indica que l'informe analitzarà i ponderarà, entre d'altres, la "identificació de problemes ambientals rellevants existents en l'àmbit de l'actuació i el seu entorn, especialment si hi ha afecció possible a espais naturals protegits o problemes de qualitat de l'aigua, d'elements de mobilitat sostenible, de riscos, etc."), entenem que això ha d'incloure l'exigència d'una avaluació detallada de les repercussions del pla o programa sobre la Xarxa Natura 2000. Una altra interpretació, que pretenguera l'elusió del preceptiu estudi d'afeccions a la Xarxa Natura 2000, comportaria l'incompliment flagrant del Decret 60/2012 per part de la Subdirecció General d'Ordenació, Planificació i Actuacions Territorials Estratègiques  —òrgan emissor de l'informe de compatibilitat.
En tot cas, els estudis emesos durant la fase d'elaboració de l'informe de compatibilitat i l'informe precedent de 29/02/2012 acrediten que el projecte pot tindre efectes apreciables sobre la Xarxa Natura 2000, per la qual cosa s'ha de sotmetre a una avaluació de repercussions sobre aquesta, avaluació que no forma part de l'informe de sostenibilitat ambiental exposat, la qual cosa contravé l'esmentat art. 20 del Decret 60/2012:
"L'informe de sostenibilitat ambiental, previst en l'article 8 de la Llei 9/2006, de 28 d'abril, haurà de contindre de mode separat i clarament identificable l'estudi d'afeccions a la Xarxa Natura 2000, el qual haurà de tindre el contingut marcat en l'article 9 d'este decret i seguir les indicacions proporcionades per l'òrgan gestor de la Xarxa Natura 2000, en la seua valoració preliminar. "
Mentre no es faça una avaluació correcta de l'afecció del projecte sobre la Xarxa Natura 2000, la seua aprovació seria manifestament il·legal, ja que vulneraria l'article 12 del Decret 60/2012:
"Article 12. Obligació de no-aprovació, no-autorització o no-conformitat
A la vista de les conclusions de l'avaluació, plasmades bé en la valoració preliminar, bé en la declaració de repercussions sobre la Xarxa Natura 2000, i sense perjuí del que disposen els articles següents, els òrgans competents per a aprovar o autoritzar els plans, programes o projectes, o per a controlar una activitat a través de la recepció d'una declaració responsable o una comunicació prèvia, només podran manifestar la seua conformitat amb estos, després d'haver-se assegurat que no causaran perjuí a la integritat de l'espai o espais Xarxa Natura 2000 en qüestió."
Si del resultat de l'avaluació de l'afecció sobre la Xarxa Natura 2000 es desprén la possibilitat que puga produir-se un perjuí sobre l'espai, el projecte no pot acollir-se a les excepcions previstes en l'art. 13 del Decret, ja que  —a més d'incomplir-se el requisit de la inexistència de solucions alternatives— no es pot al·legar l'«existència de raons imperioses d'interés públic de primer orde», ja que l'art. 15 veta aquesta possibilitat quan l'espai considerat alberga un tipus d'hàbitat natural i/o una espècie prioritaris (com és el cas):
"Article 15. Raons imperioses d'interés públic de primer orde
1. Als efectes del que disposa l'article 13, la concurrència de raons imperioses d'interés públic de primer orde, només podrà declarar-se per a cada supòsit concret per mitjà d'una llei o mitjançant un acord del Consell de Ministres o del Consell. L'esmentat acord haurà de ser motivat i publicar-se en el corresponent Boletín Oficial del Estado o Diari Oficial de la Comunitat Valenciana.
2. En el cas que l'espai considerat albergue un tipus d'hàbitat natural i/o una espècie prioritaris, assenyalats com a tals en els annexos I i II de la Llei 42/2007, de 13 de desembre, del Patrimoni Natural i de la Biodiversitat, únicament es podran al·legar les raons següents:
a) Les relacionades amb la salut humana i la seguretat pública.
b) Les relatives a conseqüències positives de primordial importància per al medi ambient.
c) Altres raons imperioses d'interés públic de primer orde, com les d'índole social i econòmica, prèvia consulta a la Comissió Europea.
3. La realització o execució de qualsevol pla, programa o projecte que puga afectar negativament espècies incloses en els annexos II o IV de la Llei 42/2007, de 13 de desembre, que hagen sigut catalogades com en perill d'extinció, únicament es podrà dur a terme quan concórrega alguna de les raons esmentades en l'apartat anterior."

Exigim, per tant, que es requerisca a l'empresa promotora l'elaboració del preceptiu estudi d'afeccions a la Xarxa Natura 2000, el qual també s'haurà de sotmetre a exposició pública durant el termini mínim de 45 dies hàbils, ja que forma part essencial de l'avaluació de l'impacte de l'actuació.

[Recordeu que el text complet de l'escrit d'al·legacions de Salvem es pot consultar en aquest enllaç]

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

De moment, no hi haurà moderació de comentaris en aquest blog, per la qual cosa apareixeran publicats de forma instantània. Apel·lem a la vostra responsabilitat perquè no siguen difamatoris, ni racistes, ni obscens o ofensius, ni que puguen vulnerar drets fonamentals i llibertats públiques o que atempten contra el dret al honor.