DESENA AL·LEGACIÓ:
Amb la finalitat d'evitar que les aigües de pluja arrosseguen contaminants
al barranc de la Batalla ,
els diferents estudis emesos sobre el risc de contaminació de les aigües
subterrànies del Molinar plantegen la construcció d'un depòsit (o bassa)
d'emergència, amb prou capacitat per recollir les aigües pluvials generades en
els primers quinze minuts de l'aiguat.
Sobre el dimensionament que en el projecte
es fa d'aquesta bassa, considerem totalment inapropiada l'elecció d'un període
de retorn de 10 anys per al càlcul del volum d'escorrentia del depòsit d'emergència.
Atesa la magnitud dels danys que podrien causar-se en cas que es contaminara
l'aqüífer més important per al subministrament d'aigua potable d'Alcoi,
considerem que el període de retorn que caldria aplicar és, com a mínim, de 100
anys.
Així, per exemple, la Instrucció de carreteres
5.1-IC estableix uns períodes de retorn entre 50 i 100 anys per a la projecció
de sistemes de drenatge en casos en què els efectes poden ser greus ("Ponts
en punts on la retenció de la riuada pot provocar danys en el pont o la seua
pèrdua ").
És també il·lustrativa en aquest aspecte la normativa del Pla d'Acció Territorial
sobre Prevenció del Risc d'Inundació a la Comunitat Valenciana
(PATRICOVA), que per a les infraestructures en zones inundables estableix els
següents períodes de retorn en funció de la importància dels possibles danys
(les negretes són nostres):
Artículo 21. Condiciones generales de adecuación de las infraestructuras
3. Los periodos de retorno de diseño del drenaje transversal y de
protección de las infraestructuras de todo tipo serán de:
a) 500 años en las infraestructuras
estratégicas de alta vulnerabilidad, tales como carreteras de intensidad
media diaria mayor de dos mil (2.000) vehículos/día, líneas de ferrocarril,
grandes conducciones de abastecimiento, potabilizadoras, depuradoras, gaseoductos, líneas eléctricas de alta tensión,
estaciones transformadoras, grandes depósitos de agua, de líquidos y gases
inflamables o tóxicos y centrales de telecomunicaciones. Este nivel de
protección podrá reducirse hasta un mínimo de 100 años si se justifica la
inviabilidad técnica o económica de cualquier otra solución de protección
superior, determinándose el riesgo remanente para un periodo de retorno de 500
años.
b) 100 años en las infraestructuras de vulnerabilidad media, como el resto
de carreteras de las redes nacional y autonómica, resto de carreteras con
intensidad media diaria mayor de quinientos (500) vehículos/día, líneas de
media tensión, subestaciones eléctricas, paseos marítimos y redes de acequias o
azarbes de cualquier tipo. Este nivel de protección podrá reducirse hasta un
mínimo de 25 años si se justifica la inviabilidad técnica o económica de
cualquier otra solución de protección superior, determinándose el riesgo
remanente para los periodos de retorno de 100 y 500 años.
En tot cas, considerem que el depòsit per a
primeres pluges del projecte està infradimensionat, tenint en compte la
superfície de l'actuació, a la que caldria afegir la superfície vessant
d'aigües amunt, i a les intensitats que poden assolir-se en aquesta zona i en altres
pròximes.
Convindria tindre en compte més els valors
màxims que els mitjans pel perill d'abocament i de superació de límits de
pluvials. L'estudi "La
Montaña alicantina: riesgos derivados de episodios de fuertes
lluvias en los municipios de la
Vall d'Alcoi i Foia de Castalla"[1]
apuntava que el nombre de dies amb precipitació superior a 100 mm en 24 hores o
menys arriba en la zona de la
Canal on pretén implantar-se l'ATE a 0,25-0,35, és a dir, una
volta cada 4 anys; amb precipitació entre 30 i 100 mm està entre 3,5 y 4,5 dies.
Si ens oblidem de les mitjanes, que de poca
cosa aprofiten per a la catalogació dels riscos, convé que ens centrem en els
episodis extrems. Hem d'advertir de la presència de temporals de pluja
tardoestivals capaços de deixar en 24 hores quantitats pròximes, o fins i tot,
superiors, a les mitjanes anuals.
Tots aquestos temporals presenten
distribucions territorials força irregulars, però resulten en tot cas generalitzats
i en un mateix episodi afecten, a diferència del que ocorre amb les tormentes
locals, tota l'àrea geogràfica que sol anomenar-se "La Muntanya d'Alacant".
En el treball d'E. Moltó Les pluges:
quantitat i qualitat[2]
poden trobar-se molts exemples concrets de cadascun d'aquestos on es pot
comprovar clarament la seua influència en l'àrea analitzada.
Cal tindre en compte també les tempestes
puntuals, pels seus valors i intensitats. Poden considerar-se tempestes locals
aquells ruixats que són extraordinàriament heterogenis però que poden
caracteritzar-se per acumular quantitats diverses encara que sempre superiors
als 15-20 mm, i arribar en ocasons fins als 100 o, puntualment, superar-los.
Sovint aquestos xàfecs es concentren en intervals de temps que oscil·len entre 15
i 120 minuts[3].
Alguns exemples:
- - el 10/07/1992, Alcoi i zones pròximes registren entre les 16:00 i les 16:30 un xàfec de pluja i pedra que descarrega sobre Alcoi 33,5 mm;
- - el 21/08/2003 té lloc a Alcoi un intens xàfec que deixa 20 mm de aigua i granísol en vint minuts;
- - el 27/08/2013 van caure a Alcoi 57 mm en una hora i el dia 28, 37 mm en un interval més curt en l'estació d'ACIF al Menejador, amb intensitats mitjanes en alguns moments superiors als 500 mm/hora.
La ja esmentada Anàlisi
hidrogeològica i estructural de la zona de recàrrega de l'aqüífer del Molinar, del
Departament de Ciències de la
Terra de la
Universitat de les Illes Balears, feia la següent apreciacio
sobre les dimensions que hauria de tindre la bassa per a la recollida de les
aïgues pluvials:
"Tots els estudis realitzats posen com a condició ineludible per una
eventual construcció del polígon el garantir un abocament zero d'aigües
superficials provenint o travessant per la seva superfície. Fer front en aquest
risc significa com a mínim duplicar les instal·lacions de recollida d'aigües
pluvials, clavegueram i sanejament i dimensionar les primeres per a
precipitacions mediterrànies que poden representar puntes de més de 200 mm en
una hora. La capacitat per emmagatzemar i tractar tal quantitat d'aigua
requereix unes inversions extraordinàries, no sols en la seva construcció, sinó
també en la seva vigilància i en el seu manteniment.[4]
(…)
Bassa de 15'
(…) Aquesta mesura que en certes condicions pot semblar raonable, en el cas
que ens ocupa és de dubtosa eficàcia. Si suposem un polígon de mides estàndar
(200 ha), la superfície ocupada, imaginem que tota ella impermeable, podria
acumular en els quinze primers minuts d'una pluja de caràcter mediterrani fins
a 100.000 m3 d'aigües pluvials; aquest volum representaria una bassa de 5 ha
amb dos metres de fondaria o de 10 ha amb un metre de profunditat. Aquest
immens espai, omplert en la seva totalitat un pic cada uns quants anys,
representa un plus de manteniment i de depuració que agreujaria les despeses
globals i ambientals del projecte."
Si, a més, tenim en compte que el mateix depòsit de
tempestes hauria d'admetre les aigües depurades procedents de la depuradora en
cas de trencament, avaria, accident o, fins i tot, manteniment, la conclusió és
que el seu dimensionament és molt
inferior al necessari.
En l'annex 3 de l'Informe de Sostenibilitat Ambiental
s'estableix que el temps màxim de resposta pel que fa a les avaries de l'EDAR
és de dos dies, la qual cosa no està en absolut justificada. En tot cas hauria
de ser la suma dels temps de detecció, de diagnòstic, de disseny de solució i
d'execució, incrementada per les possibles dificultats ambientals —com ara pluges, nevades, etc.— o socials
—vagues de transport que dificulten el subministraments d'equips de
recanvi o el trasllat de personal qualificat.
Destaquem, per últim, que l'informe l'IGME (Instituto
Geológico y Minero de España) de 15/11/2007, sobre "Consideracions
Técnicas sobre el perímetro de protección propuesto para las captaciones de
abastecimiento a la ciudad de Alcoy (Alicante) y sobre los informes referentes
a su delimitación", elaborat a petició de la Confederacio Hidrogràfica
del Xúquer, indica expressament que la
bassa per a la retenció de les aigües d'escorrentia superficial en episodis de
tempestes intenses hauria de garantir la perfecta impermeabilització natural
del vas, és a dir, s'hauria de
localitzar "en un área hidrogeológicamente favorable y fuera de la zona II
del perímetro de protección", condició que no compleix la ubicació
prevista en el projecte.
En les conclusions de l'informe l'IGME considera
"imprescindible" realitzar els estudis tècnics adequats que permeten
assegurar les condicions d'impermeabilitat indicades i que en demostren la
viabilitat econòmica.
Així mateix, l'empresa promotora no
explica els motius pels quals no accepta la proposta de l'IGME de derivar,
mitjançant un bypass a la xarxa superficial que drena cap a Ibi, les aigües
residuals en cas de fallada o d'operacions de manteniment de les
infraestructures previstes. El seu pla d'emergència es limita a la construcció d'una
bassa d'emergència, que resulta que és la mateixa que s'hauria d'utilitzar també
com a depòsit de tempesta.
L'estudi d'EVREN de delimitació del perímetre de
protecció també indicava que l'EDAR
havia de situar-se en la divisòria hidrogràfica entre el barranc de la Batalla i la conca drenant
cap a Ibi i la Foia
de Castalla, condició que també incompleix el projecte presentat.
[1] Miró Pérez, J., "La Montaña alicantina:
riesgos derivados de episodios de fuertes lluvias en los municipios de la Vall d’Alcoi i Foia de
Castalla", en el marc del projecte Aguaceros
de gran intensidad horaria, aguaduchos e inundaciones en áreas urbanas de las
tierras alicantinas, de l'Instituto Interuniversitario de Geografía, en el
marc del Pla Nacional del Clima (Ref. CLI98. Ministeri d'Educació i Ciència),
coordinat por Gil Olcina, A. y Olcina Cantos, J.)
[2] Moltó Mantero, E., "Les pluges: quantitat i qualitat", Història d'Alcoi, Ajuntament d'Alcoi i Editorial Marfil, Alcoi,
2006.
[3] Moltó Mantero, E. i Miró Pérez,
J., "Trombas
de agua aisladas y dispersas en la provincia de Alicante", en Gil Olcina, A., Olcina Cantos,
J. i Rico Amorós, A.M. (eds.), Aguaceros, aguaduchos e inundaciones en áreas urbanas alicantinas,
Servei de Publicacions de la
Universitat d'Alacant, 2004.
[4] Aquestos
costos de manteniment i vigilància recauran sobre el conjunt de la ciutadania,
ja que, tal com s'indica en la versió preliminar del Pla Especial, la
depuradora i el depòsit d'emergència s'han de cedir "a favor" de
l'Ajuntament.
[Recordeu que el text complet de l'escrit d'al·legacions de Salvem es pot consultar en aquest enllaç]
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada
De moment, no hi haurà moderació de comentaris en aquest blog, per la qual cosa apareixeran publicats de forma instantània. Apel·lem a la vostra responsabilitat perquè no siguen difamatoris, ni racistes, ni obscens o ofensius, ni que puguen vulnerar drets fonamentals i llibertats públiques o que atempten contra el dret al honor.