Imatge presa de de la web Bioecología |
CATORZENA AL·LEGACIÓ:
Pel que fa a l'Informe de Sostenibilitat Econòmica, observem
el següent:
A.- Previsión de
evolución de la población en el municipio
a.
Les dades
que s'empren són errònies entre 1900 i 1991. Entre les dues dates el creixement
que ofereix l'estudi és de 3.316 habitants (de 54.044 a 57.360). La font citada
és l'Institut Valencià d'Estadística (IVE). En realitat les dades de l'Institut
Nacional d'Estadística (obteses de la pàgina web de la Diputació Provincial
d'Alacant: http://www.dip-alicante.es/documentacion/3demogr.asp?codigo=03009) assenyalen que el
creixement de la població d'Alcoi entre les dues dates va ser de 32.526 (de
32.053 a 64.579). Les conseqüències que
s'obtenen d'aquesta evolució són, doncs, inapropiades.
b.
A partir
de 1998 les dades ja són correctes, però no es justifica suficientment
l'elecció d'aquesta data. De fet, des de 1998 (60.476 habitants) fins a 2003
(60.036) la població descendeix, es recupera posteriorment fins a 2008
(61.698), i torna a caure fins 2012 (60.837). Es tracta, doncs de variacions
molt lleugeres (amb un màxim anual de 1'62 % i un mínim de -0'71 %) que mostren
una situació d'estabilitat amb una lleugera tendència descendent. S'obvia que
el màxim poblacional es va situar en 1987 amb 66.312 habitants. Vist amb
aquesta perspectiva, el període dels darrers 5 anys de disminució no resulta
rellevant ja que sembla molt clar que el descens significatiu es troba a la
dècada posterior a 1988, amb una pèrdua de 5.863 habitants (de 66.312 el 1987 a
60.476 el 1998, -8'84 %) i una estabilització posterior.
c.
Les dades
d'evolució percentual anual fins 1991 són incorrectes, així com el càlcul
global entre 1998 i 2012. Es tracta, simplement, de la mitjana anual de la
variació percentual. Caldria haver calculat la taxa de creixement anual
acumulatiu. Segons el càlcul que presenta l'informe l'increment acumulat entre
1900 i 1991 és de 0'06% i entre 1998 i 2012 de 0'09%. En realitat, l'increment
anual acumulat segons les dades de l'informe coincideix en el primer cas (0'06
%) però difereix notablement en el segon període (1998-2012) de 0'04 %. Amb les
dades correctes, la taxa de creixement anual acumulatiu entre 1900 i 1991 és
del 0'8 %.
d.
Amb
aquests greus errors de fonts i metodològics els càlculs de projeccions (p.14)
resulten completament invalidats. A més resulta inexplicable (i no hi ha cap
justificació a l'informe) que en cap dels tres escenaris previstos (pessimista,
tendencial i optimista) les dades de població no estimades (2008, 2009, 2010,
2011 i 2012) coincidesquen amb les reals.
e.
Com a conclusió es pot afirmar que tota
l'anàlisi de previsió de l'evolució de la població és errònia i resulta
supèrflua. Evidentment, qualsevol càlcul o estimació ulterior que partisca
d'aquesta previsió és igualment erroni.
B.- Estimación de la
inversión
a.
Consta de
5 parts en les que es presenten, successivament, la definició de les obres
d'urbanització, l'estimació del pressupost de la urbanització, la definició de
les factories, l'estimació del pressupost de la factoria inicial i l'estimació
total de la inversió.
b.
En general
no hi ha cap estudi concret que permeta estimar adequadament els costos reals
basant-se en les característiques específiques del terreny a urbanitzar. De
fet, s'afirma que es calculen sobre la base d'altres actuacions. S'esmenten el
Parc Estratègic de Vallada, Sant Vicent del Raspeig i el Pla d'Alzira i
s'especifica que els costos per m2 per parcel·la neta es troben
entre 60 i 83,5 € (p. 15). Cap de les tres s'assembla ni per orografia ni per
característiques específiques del sòl o el subsòl ni per proximitat a espais
naturals protegits a les de la zona on està prevista l'actuació. Resulta
especialment rellevant que cap de les tres s'han projectat sobre un aqüífer amb
uns requeriments de protecció tan elevats. És sorprenent i impropi, per tant,
estimar sobre aquestes bases els costos d'urbanització. De fet, els costos
totals (tret de les assistències i les taxes) s'estimen en poc més 61€/ m2
(11,4 milions/185.000 m2). És a dir, malgrat que s'indica que es
difícil quantificar “un parque
empresarial que se quiere singular y sujeto a una ATE, con los condicionants
que la misma exige” (p. 15), els costos estimats se situen en la franja més
baixa dels exemples adduïts. Si de cas, els condicionants de la mateixa
suposarien uns costos superiors.
c.
No resulta
estranya aquesta estimació atenent l'escàs rigor amb que es calculen els costos
aproximats de cadascuna de les intervencions. Aquest apartat (p. 18) es troba
plegat d'expressions de l'estil de “entendemos
que con unos (..) € sería suficiente”, “lo
cual nos daría” o “se podria quedar”.
A més, la indefinició és absoluta pel que fa a la xarxa d'aigua, la xarxa
elèctria i la xarxa de gas. En tots tres casos, s'indica expressament que no se
sap d'on vindrà l'escomesa (electricitat i gas) o quin tipus de proveïment si
propi o municipal (aigua).
d.
L'estimació
del pressupost de la factoria inicial es limita a pressuposar costos estàndard
de la construcció de les naus: “tendríamos
que llegar hasta los 300 €/m2” per a la nau, “rondaria
los 30€/m2” per al pati, i “rondaria
los 860 m2” per a oficines i laboratori (tot i que en aquest
darrer cas el càlcul es fa sobre la base de 800 €/m2). Només s'estima el cost de la construcció de
les naus, no hi ha cap estimació del projecte industrial. Resulta evident
que si l'empresa es trasllada d'unes instal·lacions actuals al casc urbà de la
ciutat que ronden els 8.000 m2 a unes altres de 20.000 això suposa
alguna cosa més que la construcció d'una nau amb un equipament estàndard. No s'estima el cost del trasllat de la
maquinària actual ni tampoc de la nova maquinària. Resulta evident que
aquest cost està molt lluny de resultar negligible, sobretot tenint en compte
que és aquesta la principal justificació de l'empresa per a abordar una nova
urbanització. De l'informe no es
desprèn, per tant, en cap moment que hi haja una intenció ferma d'encetar un
projecte industrial ja que els costos específics del mateix no estan
contemplats.
e.
A
l'estimació total sols apareixen justificats amb les estimacions aproximatives
indicades abans els costos de la primera fase (31'5 milions €). La segona fase,
quantificada en 29'4 milions, és una estimació sense cap tipus de justificació.
f.
El
principal argument que ha emprat l'empresa per a justificar la ubicació a la
partida de La Canal
ha estat sempre que es tractava de terrenys de la seua propietat. Tanmateix, a
l'estimació total de la primera fase s'inclou una partida de compra de terrenys
de 10'7 milions d'euros. Si els terrenys han de ser finalment adquirits per la
societat la necessitat de contemplar altres alternatives d'ubicació es fa
encara més imperiosa. I si els terrenys són propietat d'algú o alguns membres
de la societat promotora, podria entendre's que l'adquisició dels terrenys
suposen una transferència de recursos propis de l'empresa a un particular, la
qual cosa justificaria l'interès de la requalificació més enllà de l'execució o
no d'un nou projecte industrial.
3 C.- Previsión de la
creación de empleo
a.
Més enllà
de la pertinència de la metodologia emprada i l'ús dubtós de les taules
input-output i les estimacions genèriques que se'n deriven (destinades
probablement a revestir amb un llenguatge pretesament tècnic aproximacions no
justificades), la previsió de la creació d'ocupació és absolutament irreal. Es
parteix d'uns càlculs d'impacte en termes monetaris que no troben cap
justificació ni fàctica ni estimativa. Es podria calcular l'ocupació derivada
de les obres d'urbanització i de construcció d'edificis, però no es pot
establir cap càlcul sobre les activitats que van a implantar-se al nou espai.
Per a fer aquest càlcul amb una mínima rigorositat caldria, almenys, estimar el
projecte industrial a partir d'un bussiness
plan que no s'inclou en cap apartat de l'informe. Hi haurà noves inversions
que milloren els processos de fabricació i/o envasat del producte o es
mantindrà estrictament el que hi ha ara? Tindrà la nova ubicació algun impacte
previsible sobre la logística? Són solament un parell d'exemples de les desenes
d'incògnites que presenta l'absència de l'esmentat bussiness plan.
b. En aquestes condicions no sols resulta poc seriós fer
estimacions sobre la quantitat de llocs de treball a mantindre o crear sinó,
mes encara, la qualificació dels mateixos o de les sinergies que es crearan (p.
25).
4 D.- La falta de rigor de l'estudi de sostenibilitat econòmica
és també molt evident quan s'analitza l'avaluació de l'impacte de l'actuació en
les Hisendes públiques, on ni tals sols es fa una estimació aproximada dels
costos d'implantació i manteniment de les infraestructures i serveis necessaris
i on, simplement, es recorre al "ratio gasto corriente por habitante
(638,69 €/hab) como referencia de los costes unitarios que deberá asumir la Hacienda local de Alcoi
por la nueva población prevista por el nuevo proyecto". Una referència
aquesta totalment inadequada i insuficient, sobretot si tenim en compte
l'allunyament de la zona dels nuclis consolidats, la fragilitat i valor
ambiental de l'entorn i, principalment, el risc de contaminació de l'aqüífer
del Molinar. Ni tan sols s'avaluen algunes de les opcions previstes
expressament per l'empresa, com per exemple la prolongació de les línies de
l'autobús urbà d'Alcoi, el pla de vigilància ambiental o el manteniment i
reposició dels sistemes de sanejament: canonades encamisades, recollida
separativa d'aigües pluvials contaminades i no contaminades, depuració avançada
d'aigües residuals... (cal destacar que la versió preliminar del Pla Especial
indica que la depuradora i el depòsit d'emergència s'han de cedir "a
favor" de l'l'Ajuntament).
[Recordeu que el text complet de l'escrit d'al·legacions de Salvem es pot consultar en aquest enllaç]
Twittear
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada
De moment, no hi haurà moderació de comentaris en aquest blog, per la qual cosa apareixeran publicats de forma instantània. Apel·lem a la vostra responsabilitat perquè no siguen difamatoris, ni racistes, ni obscens o ofensius, ni que puguen vulnerar drets fonamentals i llibertats públiques o que atempten contra el dret al honor.