Imatge presa de la web otem2000.com |
QUINZENA AL·LEGACIÓ:
L'informe
de compatibilitat de l'ATE, com a document de referència, exigeix que l'empresa
promotora justifique "con
rigurosidad la bondad de las actividades admitidas en relación con sus efectos
ambientales". Al seu torn, la Confederació Hidrogràfica
del Xúquer indica que l'actuació s'ha d'orientar cap a l'activitat logística
més que a la fabril i que, en tot cas, s'han de prohibir les activitats molt
contaminants o consumidores de grans volums d'aigua.
No obstant
això, el projecte es limita a incloure una llista d'activitats permeses i no
permeses que no conté cap tipus de justificació (ni rigorosa, ni de cap altra
classe). Aquesta mancança és suficient per a rebutjar d'entrada la proposta,
més encara si atenem a la importància d'aquesta qüestió per a la seguretat de
l'aigua potable d'Alcoi.
L'empresa
desobeeix obertament les exigències de l'estudi d'EVREN —que, no ho oblidem, ha de ser
"l'instrument guia per a l'autorització d'activitats"— sense ni tan sols molestar-se a presentar cap
estudi que acredite que pretén que se li autoritzen tenen un risc reduït. Així,
trobem que gran part de les activitats industrials que proposa estan excloses
expressament per l'estudi d'EVREN. És el cas, entre moltes altres, de les
següents: indústria agroalimentàries i de begudes, comerç minorista de
combustible per a l'automoció, fabricació de fibres sintètiques, fabricacions
de sabons, detergents i altres articles de neteja, fabricació de perfums i
cosmètics, fabricació d'altres productes químics, fabricació de maquinària,
fabricació d'electrodomèstics, fabricació de mobles, fabricació de components
electrònics, laboratoris fotogràfics, etc.
La major
part d'aquestes activitats, a més de ser inadmissibles segons l'estudi d'EVREN,
es troben també incloses en l'Annex I del Reial Decret 9/2005, de 14 de gener,
pel qual s'estableix la relació d'activitats potencialment contaminants del
sòl.
La inclusió
del comerç al por menor de combustibles per a l'automoció en la llista
d'activitats permeses és una nova evidència de la total falta de rigor de la
proposta.
Sembla
evident que el promotor de l'ATE vol instal·lar en els terrenys una àrea de
servei de l'autovia A-7, amb la corresponent gasolinera, zona de restauració i
de serveis i aparcament en superfície (la qual, curiosament, no apareix en les
simulacions de l'estudi d'integració paisatgística).
És
totalment inadmissible la inclusió d'una àrea de servei de l'autovia en els
terrenys de l'ATE, amb els riscos ambientals que comportaria, quan aquesta
podria instal·lar-se en altres punts pròxims a l'autovia, aigües avall dels
pous del Molinar, on no es comprometria la seua indemnitat.
La venda al
detall de carburants per a l'automoció és una activitat potencialment
contaminants del sòl; els productes que s'hi manipulen, els hidrocarburs, són
substàncies contaminants prioritàries en la normativa ambiental per les seues
característiques de toxicitat, persistència o bioacumulació. De fet, els
episodis de contaminació del sòl i de les aigües subterrànies associats a les
fuites d'hidrocarburs procedents de depòsits i canonades soterrats són molt
freqüents.
L'afecció
del sòl en aquest tipus d'instal·lacions prové no només d'episodis accidentals,
sinó també, sobretot, de fuites o de petits vessaments que es produeixen al
llarg del temps i que molt sovint no es detecten fins que la contaminació ha
migrat fins a afectar les aigües subterrànies.
Tipus de fuita
|
Volum d'hidrocarbur (litres)
|
|||
1 h
|
1 dia
|
1 mes
|
1 any
|
|
1-2 gotes / s
|
0,19
|
4,6
|
136
|
1.664
|
Forat d'1,6 mm
|
11,4
|
274
|
8.182
|
100.000
|
Forat de 3,2 mm
|
38,5
|
926
|
27.818
|
337.990
|
Forat de 6,4 mm
|
147
|
3.528
|
105.818
|
1.287.720
|
Pèrdues
de combustible des d'un únic tanc soterrat,
Encara que les estacions
de servei que es construeixen actualment són més exigents des d'un punt de
vista mediambiental (doble paret als tancs, sistemes automatitzats de detecció
de fuites, etc.), els dispositius més moderns poden fallar en determinades
condicions. De
fet, totes les estacions de servei experimenten pèrdues d'hidrocarburs; la
normativa actual només obliga a la detecció de fuites iguals o superiors a 100
ml/h (l'equivalent a 876 litres anuals), però ni tan sols es compleixen els
controls de fuites i, fins i tot, hi ha pressions per part de les grans
operadores per augmentar el llindar de detecció a 400 ml/h.
Per altra
banda, una bona part de les activitats que es pretén permetre en aquesta
actuació són activitats comercials que no tenen cap relació de
complementarietat amb les industrials, la qual cosa contradiu l'informe de
30/11/2012 emés pel Servei de Planificació del Comerç, Artesania i Consum, que
indica que s'han d'excloure "usos
comerciales al por menor que generen una atracción propia, aun en el caso de
que ello se derive de su singularidad".
Segons
l'informe:
"Esta
Dirección General ha venido manteniendo que se debe de evitar la convivencia cercana
de actividades de comercio minorista con usos industriales en zonas destinadas
predominantemente a actividades productivas, más aún si estas zonas se
encuentran alejadas del casco urbano, por lo que las actividades terciarias, y
concretamente el comercio al por menor, no debe de ser una alternativa en caso
de ocupación parcial de las parcelas destinadas a los usos industriales en los
polígonos.
Dichos usos
generan distorsiones en la planificación de un urbanismo comercial adecuado al
provocar unos efectos centrífugos que repercuten en las infraestructuras
viarias y desaprovechan el efecto vertebrador que pueden incorporar a las zonas
residenciales consolidadas o de expansión del núcleo urbano."
L'informe
també recorda alguns principis inclosos en les directrius de creixement del sòl
per a activitas econòmiques de l'Estratègia Territorial de la Comunitat Valenciana ,
destacant-ne els següents, de la directriu 92.1:
"- Reducir
el número y la distancia de los desplazamientos por motivos de trabajo mediante
el equilibrio entre la localización de la población y el empleo.
- Compatibilizar
los usos residenciales con los del suelo para actividades económicas."
També
reprodueix l'apartat 2 de l'article 32 de la Llei 3/2011, de la Generalitat , de Comerç
de la Comunitat Valenciana ,
que estableix els criteris que s'han de considerar en la planificació
urbanística del sòl destinat a usos comercials. Entre aquestos criteris està:
"Procurar
la limitació del creixement de sòl comercial en zones industrials, excepte quan
estiga justificada la seua implantació per la naturalesa de l'activitat
comercial o siga complementària a l'activitat productiva."
Sobre com
interpretar la referència a una possible implantació quan estiga justificada
per la "naturalesa de l'activitat comercial o siga complementària a
l'activitat productiva", l'informe aclareix que fa al·lusió "fundamentalmente a las actividades
comerciales mayoristas vinculadas a la producción y dirigidas a profesionales.
También cabe entender como complementarias a una actividad industrial las
pequeñas tiendas que se integran en estaciones de servicio dirigidas a atender
los requerimientos de los clientes potenciales de las gasolineras y, como ya se
ha apuntado anteriormente, establecimientos para la atención de la demanda
inmediata de quienes desarrollan su actividad profesional en los grandes
complejos industriales".
Així,
l'informe conclou que:
"A la
vista de lo expuesto, resulta de especial interés que se determinen cuales son
las actividades terciarias, o cuanto menos de comercio al por menor, que tienen
cabida en el ámbito de actuación de este proyecto, y ello de acuerdo con lo
previsto en el apartado 1 del artículo 32 de la citada Ley 3/2011, de Comercio
de la Comunitat Valenciana.
Pero, en
todo caso, deben excluirse actividades comerciales al por menor que, por sus
dimensiones o características, generen una atracción propia ajena a los usos y
actividades dominantes propuestas para el presente proyecto."
En
definitiva, si la llista d'activitats industrials permeses és arbitrària —i, el
que és pitjor, temerària—, la de les
activitats comercials demostra que aquestes no són cap complement de
l'activitat industrial, sinó que són una opció il·limitada i totalment
indefinida. Les conseqüències serien molt negatives per al comerç de proximitat
dels nuclis urbans i, a més, s'incrementaria la mobilitat motoritzada.
[1] Agència de Residus de Catalunya, Guia de prevenció de la contaminació del sòl
per a les activitats potencialment contaminants del sòl sota l’epígraf CCAE
50500: venda al detall de carburants per l’automoció, març 2009 (rev.
novembre/2012).
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada
De moment, no hi haurà moderació de comentaris en aquest blog, per la qual cosa apareixeran publicats de forma instantània. Apel·lem a la vostra responsabilitat perquè no siguen difamatoris, ni racistes, ni obscens o ofensius, ni que puguen vulnerar drets fonamentals i llibertats públiques o que atempten contra el dret al honor.