DOTZENA AL·LEGACIÓ:
L'article
19 (Avaluació de plans i programes) del Decret 60/2012, de 5 d'abril, del
Consell, pel qual regula el règim especial d'avaluació i d'aprovació,
autorització o conformitat de plans, programes i projectes que puguen afectar la Xarxa Natura 2000,
estableix que "En el cas de
plans i programes, l'avaluació de les repercussions sobre la Xarxa Natura 2000, s'integrarà
en el procediment establit en la
Llei 9/2006, de 28 d'abril, sobre avaluació dels efectes de
determinats plans i programes sobre el medi ambient, del mode previst en esta
secció" [Secció primera. Avaluació de plans i programes].
Tal com recull l'article 20 d'aquest
Decret, durant la fase de consultes prèvies a l'emissió del document de
referència (al qual és assimilable l'informe de compatibilitat de la proposta
d'ATE, tal com s'explicita en la pàg. 10 d'aquest) s'ha de dur a terme una
valoració preliminar per tal de determinar l'abast de l'informe de
sostenibilitat ambiental (art. 9 de la
Llei 9/2006, de 28 d'abril).
Per a dur a terme aquesta valoració
"l'òrgan ambiental consultarà preceptivament l'òrgan gestor de la Xarxa Natura 2000 i
inclourà en el document de referència allò que s'ha indicat en la valoració
preliminar. En el cas que esta valoració preliminar haja indicat que és
necessària una avaluació detallada de repercussions del pla o programa sobre la Xarxa Natura 2000,
l'òrgan ambiental indicarà expressament a l'òrgan promotor la necessitat de
realitzar l'estudi d'afeccions a la Xarxa Natura 2000."
En el cas que ens ocupa, l'informe de
compatibilitat de la proposta d'ATE recull de manera resumida el contingut de
l'informe de 31/01/2013 de la Subdirecció General del Medi Natural de la CITMA , en el qual —entre d'altres qüestions— "es conclou que atesa l'afecció
territorial a la Xarxa
Natura 2000, la futura tramitació del projecte haurà
d'incorporar la preceptiva declaració de repercussió sobre l'esmentada xarxa,
que emetrà la
Direcció General del Medi Natural".
L'informe de la Subdirecció General
de Medi Natural de 31/01/2013 deia textualment:
"Examinada
dicha propuesta, la
Subdirección General de Medio Natural informa lo siguiente en
lo relativo a las competencias de la Dirección General
de Medio Natural:
(...)
2.
Respecto a la posible afección de las actuaciones a los hábitats naturales y
las especies silvestres protegidas, tanto animales como vegetales, el entonces
Servicio de Espacios Naturales y Biodiversidad (Actualmente denominado Servicio
de Vida Silvestre) emitió el informe de fecha 3 de diciembre de 2012 cuya copia
se adjunta, el cual concluye que, dada la afección territorial de la propuesta
a espacios de la Red Natura
2000 (LIC y Zepa), la futura tramitación del proyecto deberá incorporar la
preceptiva Declaración de Repercusiones sobre dicha Red, que emitirá la Dirección General
de Medio Natural".
Mentre que l'informe de 03/12/2012 del Servei
d'Espais Naturals i Biodiversitat era encara més explicit:
"4.
Justificación de que el proyecto puede tener efectos apreciables sobre la
integridad del lugar. Criterios técnicos e indicadores utilizados en la
valoración.
Dadas las
características del proyecto, su ubicación y el valor ambiental del ámbito de
actuación, de acuerdo con lo que establece el artículo 45.4 de la Ley 42/2007, de 13 de
diciembre, del Patrimonio natural y la Biodiversidad y el que prevé el artículo 14
quinquies, apartados 1 y 2 de la
Ley 11/1994, de 27 de diciembre, de Espacios Naturales
Protegidos de la
Comunidad Valenciana , este Servicio considera que el proyecto
analizado PUEDE TENER EFECTOS APRECIABLES SOBRE LA RED NATURA 2000, por lo
que debe ser sometido a una evaluación de repercusiones sobre dicha red. Dicha
evaluacón será substanciada a través de una DECLARACIÓN DE REPERCUSIONES SOBRE LA RED NATURA 2000."
Encara es va estendre més sobre aquesta
qüestió l'informe de 29/02/2012 de la Direcció General
de Medi Natural, emés a petició de l'Ajuntament d'Alcoi, que va considerar que
el projecte de La Española analitzat
"pot tindre
efectes apreciables sobre la
Xarxa Natura 2000, per la qual cosa ha de ser sotmés a una
avaluació de repercussions sobre la dita xarxa.
L'esmentada
avaluació serà subsanada mitjançant una DECLARACIÓ DE REPERCUSSIONS SOBRE LA XARXA NATURA 2000,
per a la tramitació de la qual haurà de presentar un ESTUDI D'AFECCIONS el contingut i
abast del qual s'especifica en el document annex al present informe i que
s'integrarà en el procediment d'impacte ambiental corresponent […] "
La conclusió de l'informe és la següent:
"En
conclusió, si compleixen la normativa d'aplicació i es pretén continuar
sol·licitant l'esmentada actuació en l'esmentada ubicació, hauran de presentar
la documentació sol·licitada, ja que, hom pot preveure una afecció sobre les
espècies que van motivar la declaració dels espais Xarxa Natura 2000".
Per tant, encara que l'apartat 5.1 de
l'informe de compatibilitat, sobre l'abast de l'informe ambiental, siga un tant
ambigu (indica que l'informe analitzarà i ponderarà, entre d'altres, la "identificació de problemes ambientals
rellevants existents en l'àmbit de l'actuació i el seu entorn, especialment si
hi ha afecció possible a espais naturals protegits o problemes de qualitat de
l'aigua, d'elements de mobilitat sostenible, de riscos, etc."),
entenem que això ha d'incloure l'exigència d'una avaluació detallada de les
repercussions del pla o programa sobre la Xarxa Natura 2000.
Una altra interpretació, que pretenguera l'elusió del preceptiu estudi
d'afeccions a la Xarxa
Natura 2000, comportaria l'incompliment flagrant del Decret
60/2012 per part de la
Subdirecció General d'Ordenació, Planificació i Actuacions
Territorials Estratègiques —òrgan
emissor de l'informe de compatibilitat.
En tot cas, els estudis emesos durant la fase
d'elaboració de l'informe de compatibilitat i l'informe precedent de 29/02/2012
acrediten que el projecte pot tindre efectes apreciables sobre la Xarxa Natura 2000,
per la qual cosa s'ha de sotmetre a una avaluació de repercussions sobre
aquesta, avaluació que no forma part de l'informe de sostenibilitat ambiental
exposat, la qual cosa contravé l'esmentat art. 20 del Decret 60/2012:
"L'informe
de sostenibilitat ambiental, previst en l'article 8 de la Llei 9/2006, de 28 d'abril,
haurà de contindre de mode separat i clarament identificable l'estudi
d'afeccions a la Xarxa
Natura 2000, el qual haurà de tindre el contingut marcat en
l'article 9 d'este decret i seguir les indicacions proporcionades per l'òrgan
gestor de la Xarxa Natura
2000, en la seua valoració preliminar. "
Mentre no
es faça una avaluació correcta de l'afecció del projecte sobre la Xarxa Natura 2000, la
seua aprovació seria manifestament il·legal, ja que vulneraria l'article 12 del
Decret 60/2012:
"Article
12. Obligació de no-aprovació, no-autorització o no-conformitat
A la vista
de les conclusions de l'avaluació, plasmades bé en la valoració preliminar, bé
en la declaració de repercussions sobre la Xarxa Natura 2000, i
sense perjuí del que disposen els articles següents, els òrgans competents per
a aprovar o autoritzar els plans, programes o projectes, o per a controlar una
activitat a través de la recepció d'una declaració responsable o una
comunicació prèvia, només podran manifestar la seua conformitat amb estos,
després d'haver-se assegurat que no causaran perjuí a la integritat de l'espai
o espais Xarxa Natura 2000 en qüestió."
Si del
resultat de l'avaluació de l'afecció sobre la Xarxa Natura 2000 es
desprén la possibilitat que puga produir-se un perjuí sobre l'espai, el
projecte no pot acollir-se a les excepcions previstes en l'art. 13 del Decret,
ja que —a més d'incomplir-se el requisit
de la inexistència de solucions alternatives— no es pot al·legar l'«existència de raons imperioses d'interés públic de primer
orde», ja que l'art. 15 veta aquesta possibilitat quan l'espai considerat alberga
un tipus d'hàbitat natural i/o una espècie prioritaris (com és el cas):
"Article
15. Raons imperioses d'interés públic de primer orde
1. Als
efectes del que disposa l'article 13, la concurrència de raons imperioses
d'interés públic de primer orde, només podrà declarar-se per a cada supòsit
concret per mitjà d'una llei o mitjançant un acord del Consell de Ministres o
del Consell. L'esmentat acord haurà de ser motivat i publicar-se en el
corresponent Boletín Oficial del Estado o Diari Oficial de la Comunitat Valenciana.
2. En el
cas que l'espai considerat albergue un tipus d'hàbitat natural i/o una espècie
prioritaris, assenyalats com a tals en els annexos I i II de la Llei 42/2007, de 13 de
desembre, del Patrimoni Natural i de la Biodiversitat ,
únicament es podran al·legar les raons següents:
a) Les
relacionades amb la salut humana i la seguretat pública.
b) Les
relatives a conseqüències positives de primordial importància per al medi
ambient.
c) Altres
raons imperioses d'interés públic de primer orde, com les d'índole social i
econòmica, prèvia consulta a la Comissió Europea.
3. La
realització o execució de qualsevol pla, programa o projecte que puga afectar
negativament espècies incloses en els annexos II o IV de la Llei 42/2007, de 13 de
desembre, que hagen sigut catalogades com en perill d'extinció, únicament es
podrà dur a terme quan concórrega alguna de les raons esmentades en l'apartat
anterior."
Exigim, per tant, que es requerisca a
l'empresa promotora l'elaboració del preceptiu estudi d'afeccions a la Xarxa Natura 2000, el
qual també s'haurà de sotmetre a exposició pública durant el termini mínim de
45 dies hàbils, ja que forma part essencial de l'avaluació de l'impacte de
l'actuació.
[Recordeu que el text complet de l'escrit d'al·legacions de Salvem es pot consultar en aquest enllaç]
Twittear
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada
De moment, no hi haurà moderació de comentaris en aquest blog, per la qual cosa apareixeran publicats de forma instantània. Apel·lem a la vostra responsabilitat perquè no siguen difamatoris, ni racistes, ni obscens o ofensius, ni que puguen vulnerar drets fonamentals i llibertats públiques o que atempten contra el dret al honor.